måndag 7 april 2008

Human Relations

Jag har aldrig förstått mig på HR-personer. Ok, jag fattar att stora byråer och motsvarande har svårt att klara sig utan. Men det är en jäkla skillnad mot att ha kontakt med personer som faktiskt jobbar med det man själv vill ägna sig åt. Med gemensama referenspunkter blir kontakterna mycket mer givande, och man uppnår ofta samförstånd.

När jag varit i kontakt med HR-personer lägger man ofta på luren med ett eller flera frågetecken: "Men vänta nu, förstod hon vad jag menade? Och vad menade egentligen hon?" (Ofta en "hon".) Det är ju ett slags filter i kontakten med organisationen, på gott och ont. Helst av allt vill jag bara gå in till VD:n, explodera i fem minuters självförtroende, ge honom eller henne en mental kram och marchera ut.

I morgon ska jag ringa till en person med flera gemensama referenspunkter. Det ser jag fram emot!

Inga kommentarer: