fredag 26 februari 2010

Sverigedemokraternas share of voice

En av de frågor som debatterats flitigt under framförallt förra året är i vilken mån Sverigedemokraterna ska ges utrymme i den medierade offentligheten. Och i så fall hur ska de ges utrymme? Ska de få annonsera, delta med debattinlägg och i panelsamtal? Ska medierna på nyhetsplats rapportera om partiets möten, ställning i sakfrågor med mera? 

Det ironiska med hela debatten är att den bygger på en rädsla att ge Sverigedemokraterna för mycket uppmärksamhet, eftersom man antar att det påverkar partiets stöd hos medborgarna. Samtidigt bestod mycket av den uppmärksamhet Sverigedemokraterna fick under 2009 just av "uppmärksamhetsdebatten". Moment 22!

Men hur mycket uppmärksamhet fick egentligen Sverigedemokraterna förra året? Lätt fråga att ställa, svårare att ge ett bra svar. Här ska dock en dels avgränsad, dels grov bild av uppmärksamheten redovisas. Uppställningen visar Sveriges åtta största partiers relativa uppmärksamhet, fördelat på sex av de största svenska dagstidningarna.


Uppgifterna baseras på uppgifter från Mediearkivet för perioden 090101-091231. De sökord som använts är socialdemokrat*, moderat* osv. "Totalt" avser av samtliga i tabellen förekommande tidningar. N (totalt) = 22 976; N (Sydsvenskan) = 5920; N (Svenska Dagbladet) = 3924; N (Göteborgs-Posten) = 3459; N (Expressen) = 2982; N (Dagens Nyheter) = 4770; N (Aftonbladet) = 1921. Urvalet avser tidningarnas pappersupplagor. 

Sverigedemokraterna fick alltså en åttaprocentig share of voice enligt min enkla undersökning. Det är lika mycket som Kristdemokraterna, mer än Centerpartiet och nästan lika mycket som Vänsterpartiet. Mycket eller lite? Avgör själv!

Det finns dock en rad problem med undersökningen som måste redovisas. 

För det första mäter jag förekomsten av artiklar som innehåller partinamnen. Siffrorna säger alltså inget om storleken på artikeln, i vilken utsträckning partiet uppmärksammas i artikeln eller liknande. 

För det andra tas ingen hänsyn till mer informella namn på partierna, till exempel Centern och Vänstern. Det hade kunnat lösas rent tekniskt, men med trunkering hade troligtvis dessa partiers uppmärksamhet överskattats. 

För det tredje tas ingen hänsyn till de politiska etiketter partierna (och dess representanter) bär: Regeringen, alliansen, oppositionen, de rödgröna osv. Av den anledningen överskattas troligen Sverigedemokraternas andel i min undersökning. 

Men som sagt, avgränsat och grovt, åtta procent.

2 kommentarer:

Ulrika Hedman sa...

Men hur mycket utrymme är rimligt? Man kan ju inte fördela tidningsuppmärksamhet efter senaste opinionsmätning eller riksdagsval. Sen måste man ju också ta hänsyn till vilken sorts uppmärksamhet det är; SD kan få väldigt olika typ av uppmärksamhet. Och då är vi tillbaka i den ursprungliga debatten: Hur, på vilket sätt, ska medierna bevaka SD?

Björn: sa...

Ställning efter riksdagsval och opinionsmätningar kan ju vara faktorer att väga i frågan om hur mycket uppmärksamhet en politisk aktör förtjänar. Men det kan knappast vara de enda faktorerna.

Ja, självklart måste man ta hänsyn till vilken sorts uppmärksamhet det handlar om. Men ett bra svar på det kostar ungefär 100 000 kr ;-)

När det gäller den normativa frågeställningen hur/på vilket sätt medierna bör bevaka SD finns det många svar. Ett sådant svar jag redan tagit upp här på bloggen är att journalister i större utsräckning bör fokusera på den politiska nivå där SD har reell makt.