I Sverige - detta land, så ovant vid reklam i allmänhet, så varsamt antastat av politisk reklam i synnerhet, pågår just nu en mycket intressant debatt. Den handlar just om politisk reklam, närmare bestämt i teve. Jag har följt debatten på avstånd. Intresserad, men utan att dra speciellt stora växlar av den.
Några åsikter har dock formats hos mig. Likt en Rubiks kub går de att vända och vrida på hur man vill. Det gör jag möjligen senare.
1. Det är dags att börja se och lyfta fram positiva egenskaper hos reklam. I kontrast till redaktionellt medieinnehåll (läs PR) har väljarna ett betydligt bättre utgångsläge att utifrån reklamen själva värdera de budskap som framförs. Detta eftersom avsändaren och dess intentioner på ett helt annat sätt än i många redaktionella sammanhang blir tydligt för mottagaren. I ljuset av den upplysta förståelsens demokratiideal bör detta eftersträvas. Den nyligen utnämnda medieexperten Marie Grusell, och medieprofessor Lars Nord, skriver om bland annat detta i lördagens DN.
2. Det är dags att sluta betrakta privatägda medier som demokratiska institutioner. Visst, de kan möjligen ses som betydelsefulla aktörer i det demokratiska samtalet - oumbärliga för en modern offentlighet. Men deras drivkrafter formas knappast i demokratisträvan eller deliberation. Deras främsta syfte är att bringa pengar till sina ägare, något som bland annat förtjänas genom att klä sig i ansvarsfulla kostymer. Givet detta tycker jag det är fullt rimligt att till exempel "diskriminera" Sverigedemokraterna.
3. Jag hade också en poäng om att man bör sluta betrakta demokrati enbart som ett tillstånd. Min poäng började med ett resonemang om att den egentliga innebörden av demokrati i modern tappning är en rörelse framåt, en strävan mot demokratiideal som, trots att många av dessa ideal aldrig kommer uppfyllas, är en viktig rörelse. Jag ville säga att demokrati aldrig kommer vara något annat än "det minst dåliga alternativet", men att om vi stannar upp kommer det bli ännu sämre. Jag glömde dock bort poängen.
Just move on up, towards your destination. Though you may find - from time to time - complications.
- Curtis Mayfield
måndag 4 maj 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar