tisdag 5 januari 2010

Personvalskampanjer i social medier

Sociala medier är på tapeten inför riksdagsvalet i höst. Ingen har väl missat Anton Abeles ambitiösa insats, understödd av både pr- och webbyrå. I dag skriver Dagens Media om kristdemokraternas Lilith Svensson, som även hon tycks sätta stor tilltro till sociala medier. Men är sociala medier en bra ingrediens i en framgångsrik personvalskampanj 2010?

Ja, med betoning på ingrediens. Sociala medier som kommunikationskanal saknar, framförallt i politiska sammanhang, kraft att för egen maskin generera speciellt stora effekter. Det är fortfarande de traditionella medierna som utgör den mest betydelsefulla arenan för politisk kommunikation. Och utan närvaro på den arenan är det svårt att bygga ett politiskt varumärke. Naturligtvis kan dialogen i sociala medier spela en viktig roll i mindre skala, men det huvudsakliga syftet med sociala aktiviteter bör vara att skapa uppmärksamhet i räckviddsmedier.

Men en framgångsrik personvalskampanj i det kortsiktiga perspektivet innebär att bli inkryssad i riksdagen 2010. Och med en blick på utfallet i 2006 års val tycks det bli mycket svårt. Endast sex av 349 riksdagsledamöter kryssades in. Anledningen är, som statsvetarprofessorn Henrik Oscarsson skriver, dels ett svalt intresse hos väljarna att kryssa, dels den nuvarande personvalsspärren på åtta procent.

Däremot, ur ett mer långsiktigt perspektiv, kan en personvalskampanj vara framgångsrik även utan att kandidaten blir inkryssad. Det är en chans för kandidater att inte bara kommunicera med väljare, utan även visa duglighet inför partierna. En autonom insats i förstaläget kan således generera möjligheter att i senare val bli en del av ett partis laguppställning. Huruvida det gäller Anton Abele ska bli intressant att följa.

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant artikel här och i Dagens Media.
Googlade på Abele och resultatet av moderaternas provval i december 09. Om jag inte har fel kom han in som en outsider och lanserade sin kampanj i slutet av augusti. 3 månader sedan kommer han på 15 plats på stockholmsmoderaternas lista, således på valbar plats.

Okey, han är redan känd via sina sociala insatser mot våldet men varför inte använda detta för att sedan nyttja de olika vägar han har i sin plan. Vet dock inte om moderaterna förstår killens kapacitet utan är mer rädda att han ska vara "olydigt" och skapa egna rubriker genom sina kontakter och popularitet. Det ska bli intressant att se var Abele är om 5-10år. Han verkar inte vara rädd och utan ideer.

Torbjörn Nilsson, Uppsala